مسئول : دکتر محمدعلی عزیزی (دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی )
واحد بهبود کیفیت و اعتبار بخشی به عنوان یکی از بازوهای مدیریت در جهت اجرائی نمودن تصمیمات مدیران در راستای اعتبار بخشی و ارتقا کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان عمل می کند ودامنه فعالیت آن در حیطه های اعتباربخشی بالینی و پشتیبانی ، کمیته های بیمارستان و حقوق گیرنده خدمت و ایمنی بیمار میباشد .
شرح وظایف واحد بهبود کیفیت و اعتبار بخشی بیمارستان:
-تدوین و مکتوب نمودن سند استراتژیک شامل برنامه استراتژیک ، ارزیابی و اجرای استراتژی ها ، اهداف عملیاتی /عینی/ اختصاصی برای سالهای اجرا ی برنامه استراتژیک بیمارستان
-تبیین اهداف کلان و تدوین برنامه های عملیاتی به منظور ارتقا ء سیستم مدیریت کیفیت
-شناسایی و تحلیل ذینفعان و ابلاغ سیاستهای اصلی بر حسب ارتباط موضوعی به ذینفعان کلیدی داخلی
-کنترل مستندات : شامل نظارت بر تدوین دستورالعمل ها روش های اجرائی و خط مشی های واحد ها ی بالینی و غیر بالینی مطابق با فهرست آخرین راهنمای جامع اعتبار بخشی / تصویب / جاری سازی در سیستم مدیریت فراگیر /ابلاغ الکترونیک مستندات درون سازمانی و....
-ایجاد سیستم گزارش دهی مناسب برای دریافت گزارشهای تحلیلی مورد نیاز شامل اطلاعات پردازش شده و شواهد سیستمی شامل:
گزارش تحلیلی نتایج اندازه گیری شاخصهای عملکردی بخشها/ واحدها و فرایندها
گزارش تحلیلی رضایت سنجی از کارکنان /بیماران/ خانواده بیماران
گزارش اجرای برنامه های عملیاتی/بهبود بیمارستان و تحقق اهداف تعیین شده
گزارش ارزیابی فعالیت کمیته های بیمارستانی
-شناسایی و مکتوب نمودن فرایندهای اصلی ، بازنگری و به روز رسانی و اجرایی نمودن فرایندهای مکتوب شده
تعریف شاخصهای متناسب و معیارها/ حد مورد انتظار برای اندازهگیری آنها اندازه گیری شاخصهای تعیین شده، مقایسه روند نتایج و تحلیل نتایج تعیین و اجرای اقدامات مناسب/ اصلاحات فرایندی
-شناسایی و مکتوب نمودن چالشها و فرصت های بهبود و طراحی اقدامات اصلاحی و برنامه های بهبود در دوره های زمانی معین به تشخیص مدیران/ مسئولان بیمارستان
- برنامه ریزی ،اجرا و پایش برنامه بازدیدها و ارزیابی های دوره ای بیمارستان
- پیگیری نظام گزارش دهی و ثبت خطاهای پزشکی در بیمارستان